933486557    C/ Balmes 172 Principal 2ª 08006 – Barcelona 699212603info@juliafarre.es

      Alimentació i fertilitat

      L’Organització Mundial de la Salut (OMS) i la Societat Espanyola de Fertilitat (SEF) defineixen la infertilitat o esterilitat com una malaltia del sistema reproductiu que es caracteritza per la no consecució d’un embaràs clínic després de 12 mesos o més de relacions sexuals habituals sense la utilització de mètodes anticonceptius.

      La prevalença d’infertilitat a Espanya s’estima que és del 15 al 17%. D’aquest percentatge, el 40% dels casos d’infertilitat es deuen a problemes de causa masculina, un altre 40% a problemes de causa femenina i el 20% restant a causes mixtes o idiopàtiques (desconegudes).

      causas de infertilidad

      Pes corporal i infertilitat

      Una de les causes principals d’aquest augment en els problemes de fertilitat es deu a l’adopció de mals hàbits alimentaris, incrementant així el nombre de persones amb malnutrició. Estar per sota o per sobre del pes saludable afecta a la fertilitat tenint repercussions en el sistema hormonal comprometent als òrgans reproductors.

      Per això, és tan important dur a terme una alimentació saludable, tant per tenir un bon equilibri hormonal com per tenir un pes saludable per concebre.

      Dones

      • Sobrepès/obesitat: El greix corporal és necessari per a la producció d’hormones reproductores, però un excés de greix pot incrementar els nivells d’estrògens, causant cicles menstruals irregulars i obstaculitzant l’ovulació. Estudis indiquen que si una dona amb sobrepès i problemes per concebre perd entre el 5% i el 10% del seu pes poden augmentar de forma significativa les possibilitats de quedar-se embarassada. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4456969/
      • Baix pes: Un pes insuficient pot comprometre el funcionament de les hormones pituïtàries (FSH i LH) encarregades de regular el cicle ovulatori detenint l’ovulació i la menstruació. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1987889

      Homes

      • Sobrepès: El sobrepès i l’obesitat, a més d’uns nivells alts d’insulina associats, pot reduir els nivells de testosterona, afectant a la producció d’esperma. A més, gran quantitat de greix abdominal s’ha associat a un augment de la aromatasa, enzim que s’encarrega de convertir la testosterona en estrògens, afectant de nou a la generació d’esperma.
      • Baix pes: La relació entre baix pes i fertilitat masculina no està molt estudiada, però s’ha vist que un pes insuficient pot provocar una menor qualitat i quantitat d’esperma.

      Altres factors que afecten a la fertilitat de la dona

      infertilitat femenina

      La infertilitat és una malaltia multifactorial i podem classificar les seves causes en:

      • Edat: L’edat és el factor més important relacionat amb la baixa reserva ovàrica (capacitat dels ovaris per produir òvuls) i la fertilitat. La quantitat d’ovòcits està condicionada des del naixement i en arribar als 37 anys descendeix de forma accentuada. Per tant, amb el pas dels anys la quantitat i la qualitat d’aquests òvuls disminueix.
      • Problemes hormonals: L’estrès, les emocions, l’alimentació i el sedentarisme, entre d’altres, poden impactar i generar canvis en el sistema hormonal provocant problemes en l’ovulació. Un dels casos més coneguts és la Síndrome d’Ovari Poliquístic (SOP). El SOP cursa amb resistència a la insulina considerant-se un estat pre-diabètic. Dur a terme un estil de vida saludable ajuda a controlar la resistència a la insulina, millorant el funcionament dels ovaris. Com el SOP augmenta el nivell de glucosa en sang, pot ser útil que les embarassades amb la síndrome es facin proves de diabetis gestacional abans del que normalment es prescriu. http://www.diabetes.org/es/vivir-con-diabetes/tratamiento-y cuidado/mujeres/sindrome-de-ovario-poliquistico.html
      • Endometriosis: Consisteix en la migració de teixit endometrial de l’úter a una altra part del cos podent comprometre el desenvolupament fol·licular, l’ovulació, el desenvolupament embrionari i la implantació, ocasionant dolor i inflamació. Per disminuir els símptomes s’aconsella potenciar el consum d’aliments antiinflamatoris (peix blau, fruita seca, fruites, verdures, espècies, etc…). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864010705514
      • Virus del papil·loma (VPH): En gran part dels casos el propi sistema immunològic és capaç de superar la infecció del VPH. Encara que el virus pot afectar a la mobilitat espermàtica en el cas dels homes i produir alteracions en el coll de l’úter en la dona, no hi ha molts estudis que relacionin el VPH amb problemes de fertilitat. https://www.institutobernabeu.com/foro/2015/02/23/virus-de-papiloma-humano-y-su-relacion-con-la-infertilidad/
      • Baixa reserva ovàrica : Dones joves també poden tenir baixa reserva ovàrica. Pot ser a causa d’intervencions quirúrgiques en l’ovari, problemes immunològics com la tiroïditis autoimmune, tractaments de quimioteràpia o fins i tot ser una causa hereditària.
      • Factors psicològics:
        • l’Estrès: És un dels factors més negatius que apareixen en les parelles que volen concebre. L’hipotàlem és la glàndula que controla les hormones reproductives, però és extremadament sensible a l’estrès. Per tant, una situació d’ansietat o d’estrès comuniquen a l’hipotàlem que l’ovulació es pot suspendre (els nivells d’estrògens són tan baixos que no hi ha ovulació). Si desitges tenir un fill, aprendre tècniques per gestionar l’estrès i l’ansietat és essencial. http://www.informaciopsicologica.info/OJSmottif/index.php/leonardo/article/view/622
      • Factors ambientals : Els més comuns són:
        • Tabac: És un dels agents externs que més repercuteix en la salut reproductiva d’homes i dones. Si vols preservar la teva fertilitat i evitar possibles problemes en un embaràs has de deixar de fumar.
        • Alcohol: En les dones el consum d’alcohol es relaciona amb problemes ovulatoris que poden alterar el cicle hormonal. El consum d’alcohol en homes està relacionat amb una disminució en la producció de testosterona i espermatozoides madurs. En casos més severs, disminució de la libido, impotència i atròfia testicular.
        • Exercici i activitat física: La pràctica d’esport no solament ajuda a mantenir un pes saludable sinó que millora la circulació sanguínia, manté uns nivells estables de sucre en sang i ajuda a regular les endorfines (hormona de la felicitat i el benestar).
        • Diruptors endocrins (EDC): Són molècules químiques que interfereixen amb les funcions hormonals i poden alterar el sistema reproductiu. Els més coneguts són els plàstics, pesticides i metalls pesants presents en l’embalatge, els aliments o en l’ambient
      reduir risc infertilitat

      Alimentació i fertilitat

      Alimentar-se de forma adequada és clau per al correcte funcionament de l’organisme a més del sistema reproductor. Una mala alimentació pot afectar negativament tant a homes com a dones que volen concebre. Per això és important realitzar una dieta equilibrada, adequada i variada rica en macronutrients, micronutrients i suficient en energia.

      Nutrients que milloren la fertilitat femenina

      aliments per afavorir l'embaras
      • Àcid fòlic (B9) i cianocobalamina (B12) : Les vitamines del grup B són necessàries per a la divisió cel·lular i evitar possibles problemes del tub neural del nadó. La ingesta de vitamina B9 durant l’embaràs ha d’augmentar a 400ug/dia i podem obtenir-la a partir dels vegetals de fulla verda fosca, fruita seca i llegums. La vitamina B12 la trobem en les proteïnes d’origen animal com la carn, peix i els ous.
      • Antioxidants: Els radicals lliures produïts per l’estrès oxidatiu del cos poden afectar considerablement la fertilitat femenina. Les vitamines A, C i E (presents sobretot en les fruites, verdures i greixos saludables) ajuden a disminuir aquest procés d’oxidació a més de que són necessàries per al desenvolupament de la placenta.
      • Ferro: Durant l’embaràs, les necessitats de ferro augmenten progressivament a causa de l’augment del volum sanguini produït durant l’embaràs. És important que la dona que vulgui quedar-se embarassada tingui unes concentracions de ferro suficients abans i durant l’embaràs. Normalment, el ginecòleg sol suplementar amb ferro però podem trobar-ho també de forma natural en els aliments: llegums, carn, espinacs, etc.

      Alimentació i risc d’avortament

      La malnutrició, en aquest cas, ocorre quan la mare té baix pes, dèficit de vitamines i/o minerals, sobrepès o obesitat augmentant les probabilitats de risc d’avortament. 

      • Dèficit de vitamina B9: Es relaciona amb el risc d’avortament espontani en diferents estudis. Per això el consum de vegetals, fruites i llegums han de ser la base de l’alimentació.
      • Dèficit de vitamina B12 : Com s’ha comentat anteriorment, els nivells de ferro i B12 augmenten durant l’embaràs. Embarassades vegetarianes, celíacs, amb malaltia de Crohn, o amb històries de by-pass gàstric o anèmia tenen un risc més alt de desenvolupar una deficiència de vitamina B12 en l’embaràs pel lo que han de ser suplementades correctament. A més, aquesta vitamina és imprescindible per al correcte creixement i desenvolupament del futur nadó. http://www.intramed.net/contenidover.asp?contenidoID=90571
      • Dèficit de vitamina D: La manca de vitamina D pot augmentar la taxa d’avortament durant les primeres setmanes de l’embaràs. Segons estudis recents, aquesta vitamina millora les condicions de l’endometri perquè l’embrió tingui més probabilitats d’implantació. L’exposició solar és el factor principal en la producció de calciferol (vitamina D3). També podem trobar-la en aliments com els làctics, peix blau i l’ou. http://press.endocrine.org/doi/10.1210/jc.2014-1802
      • Dèficit de zinc i coure: La deficiència d’un o dues d’aquests oligoelements pot provocar en la dona avortament espontani, malformacions, retard en el creixement o prematuritat del nadó. Una alimentació variada ens aporta aquests nutrients en la seva quantitat adequada.
      • Iode: La seva deficiència pot provocar morts intrauterines i causar una disminució en el coeficient intel·lectual en els fills. El trobem a la sal iodada de taula, peix i marisc.
      • Sobrepès: L’obesitat i el sobrepès estan relacionats amb resultats adversos fetals i neonatals com hipoglucèmia, icterícia, malformacions congènites i fins i tot avortaments espontanis. Així mateix, els fills de dones amb sobrepès tenen un 40% més de probabilitat de tenir sobrepès en la seva vida adulta i sofrir malalties cròniques (cardiovasculars, síndrome metabòlica, diabetis tipus II) que les dones que tenen un pes saludable. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4456969/
      • Tabac: Fumar durant l’embaràs també eleva les probabilitats d’avortament, un part prematur o un nadó amb baix pes en néixer.
      • Preeclàmpsia: Es presenta com a hipertensió i proteïna en l’orina. Hi ha varis estudis que afirmen que l’administració de suplements de calci pot ajudar a prevenir aquesta complicació, disminuir el risc d’avortament i problemes relacionats amb la hipertensió de l’embaràs. Per tractar la preeclàmpsia, a més de seguir unes correctes pautes d’alimentació, és imprescindible hidratar-se, disminuir el consum de sal i controlar el pes. http://www.cochrane.org/es/CD001059/suplementos-de-calcio-durante-el-embarazo-para-la-prevencion-de-los-trastornos-hipertensivos-y
      • Diabetis: Les gestants diabètiques tenen de dues a tres vegades més risc de presentar complicacions en l’embaràs com són l’avortament espontani, malformacions congènites, preeclàmpsia o part prematur (diabetis gestacional Natalia) http://www.medwave.cl/link.cgi/Medwave/PuestaDia/Practica/5429
      prevenció del risc d'abortament

      Nutrients que milloren la fertilitat masculina

      • Antioxidants: La presència d’antioxidants ajuda a disminuir el procés oxidatiu que envelleix les cèl·lules perjudicant la qualitat del semen i millora tant la concentració com la mobilitat i morfologia dels espermatozoides. Els podem trobar en aliments rics en vitamina A, C, E, Seleni i Zinc:
        • Vitamina A: La trobem en les proteïnes d’origen animal (llets senceres, carns grasses, peixos) però sobretot en les verdures i hortalisses de color ataronjat (pastanaga, carabassa, taronja…)
        • Vitamina C: Present en fruites i verdures. Amb la cocció es perd part del seu contingut pel que és necessari l’aportació de vegetals crus en alguna dels menjars. Les recomanacions de consum augmenten en fumadors i esportistes.
        • Vitamina E: Es troba sobretot en els greixos saludables com l’oli d’oliva, la fruita seca i les llavors.
        • Seleni: Una dieta pobra en seleni repercuteix en la qualitat i mobilitat espermàtica. Les seves principals fonts són el peix, marisc i cereals integrals.
        • Zinc: Una deficiència en zinc pot produir un baix nombre d’espermatozoides, canvis en l’ADN i nivells baixos de testosterona. Present en les proteïnes d’origen animal com el marisc o l’ou i els llegums.
      • Àcid fòlic: En el cas de l’home està relacionat amb la mobilitat i el nombre espermàtic. El seu dèficit podria causar alteracions en l’ADN provocant així defectes congènits del futur nadó.
      • Aminoàcids: Consumir L-Arginina i L-Carnitina és necessari per al bon funcionament de l’esperma i perquè aquest pugui madurar. Es troben en les proteïnes d’origen animal (carn, peix, ous), fruits secs i llegums.
      • Omega 3: El DHA és un greix del grup omega-3 beneficiós per a l’organisme. Les membranes dels espermatozoides posseeixen gran quantitat de DHA i en cas de dèficit es produeix una major rigidesa i menor flexibilitat de la membrana dificultant la fecundació de l’òvul. Ho trobem en el peix blau, olis vegetals, fruita seca i llavors entre uns altres.

      Mites i realitats dels aliments i fecunditat

      mites alimentació i embaràs

      Alimentació

      • Dieta sense làctics: Actualment, no hi ha estudis consistents que relacionin la ingesta de làctics i derivats amb problemes de la funció ovulatòria. https://academic.oup.com/humrep/article/22/5/1340/2914869
      • Aliments ecològics: No hi ha estudis que relacionin una alimentació ecològica amb una major fertilitat. És important destacar que no tots els aliments ecològics són saludables ja que molts d’ells contenen sucres, olis hidrogenats o greixos saturats, inclús com a ingredient principal. És molt important llegir l’etiquetatge nutricional dels aliments sobretot parant atenció a la lectura dels ingredients.
      • Xocolata negra: Conté un component (feniletilamina) que la seva presència en el cervell s’ha relacionat amb el desig sexual en molts estudis. A més, és ric en antioxidants i molts altres nutrients interessants. No qualsevol xocolata és apta, cal escollir aquell que contingui mes del 70% de cacau i no porti sucres afegits o que estiguin al final del llistat d’ingredients.

      Suplements

      • Coenzim Q10: Ajuda a millorar el rendiment energètic de les cèl·lules (mitocondris). En les dones millora el funcionament de l’òvul aportant-li més energia (recomanat en dones majors de 35 anys i dones que tenen baixa reserva ovàrica). En els homes ajuda a produir energia (ATP) necessària per a la mobilitat espermàtica.
      • Preconcepció i embaràs (àcid fòlic): El ginecòleg/a sol dona un suplement multivitamínic a les dones que volen quedar-se embarassades , que incorpora, a més de l’àcid fòlic com a principal component, altres vitamines (com les del grup B) i minerals importants per a la concepció i posterior embaràs. És important destacar que aquest complex vitamínic solament cobreix les necessitats extres de l’embaràs. Per tant, si ets vegetariana, no has d’oblidar seguir prenent el teu suplement de vitamina B12 independentment d’estar prenent l’àcid fòlic.
      • Maca andina: És una planta que destaca pel seu contingut en Calci, Zinc, Vitamina E i l’aminoàcid L-Arginina. Encara que és molt coneguda pel seu efecte afrodisíac (potenciador del desig sexual en dones) té més evidència científica en els homes ja que podria augmentar la quantitat i la mobilitat espermàtica http://joe.endocrinology-journals.org/content/176/1/163.full.pdf+html
      • Myo-inositol: És una substància que pertany al grup de les vitamines B. Intervé en el metabolisme del sucre i els greixos. A l’àrea de la fertilitat, s’ha identificat la seva deficiència amb uns cicles menstruals irregulars i una baixa qualitat ovocitària.

      Important: No s’ha de prendre cap suplement vitamínic si no és sota prescripció mèdica. Algunes vitamines en excés poden provocar danys i malformacions en el fetus (exemple: vitamina A). Cada persona és un món i pot haver-hi casos en els quals la mare hagi de ser suplementada en alguna vitamina en concret, com per exemple vitamina D. Qualsevol altre suplement ha de prendre’s si així ens els recepta el metge després de comprovar que existeix un dèficit nutricional mitjançant una analítica.

      Exemple de menú

      A continuació et proposo un exemple de menú planificat per a una correcta alimentació amb l’objectiu d’augmentar i afavorir la fertilitat:

      ÀPATSMENÚ
      EsmorzarMusli casolà amb beguda vegetal sense sucres afegits enriquida en calci i vitamina D
      Mig MatíPeça de fruita
      DinarAmanida de tomàquet i llenties
      Pollastre a la llimona
      Iogurt natural (sense sucres afegits)
      BerenarPeça de fruita
      SoparEspinacs saltejats amb quinoa i sèsam torrat
      Salmó a la planxa
      Iogurt natural (sense sucres afegits)

      Conclusió

      Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS) un alimentació suficient i de qualitat exerceix una influència important sobre la fertilitat. Menjar de forma equilibrada i sana hauria de ser una constant per dur a terme un estil de vida saludable. Una mala alimentació, el dèficit de certs nutrients i un pes no saludable poden reduir les reserves de substàncies nutritives necessàries perquè els sistemes reproductius, tant de la dona com de l’home, funcionin correctament.

      Al Centre de Nutrició Julia Farré realitzem dietes equilibrades, saludables i personalitzades garantint l’aport d’energia suficient, potenciant els nutrients que han demostrat tenir efectes positius sobre la fertilitat.

      Claudia Brassesco

      Claudia Brassesco

      Dietista - Nutricionista

      0 Comments

      Deixa un Comentari

      L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

      Sí, Acepto la política de privacidad *

      Clic para concertar visita por whatsapp