933486557      C/ Balmes 172 Principal 2ª 08006 – Barcelona info@juliafarre.es

      Alimentació durant la lactància

      La llet materna és l’aliment idoni per a un recent nascut. Aquest procés genera unes relacions afectives molt fortes entre la mare i el nen. Es recomana que la lactància materna tingui una duració mínima de 2 anys, comptant que a partir dels 6 mesos es pot iniciar l’alimentació complementaria, però sempre acompanyada de la lactància.

      La lactància materna ofereix un innombrable llistat de beneficis tant per la salut de la mare com la del lactant. Diversos estudis han demostrat que els nens que han seguit una lactància materna prolongada, tenen menys risc de patir algunes malalties a mig i llarg termini, com obesitat, diabetis, malaltia de Crohn, malalties cardiovasculars, entre altres.

      També hi ha menor incidència de patir al·lèrgies alimentàries i respiratòries. En el cas de la mare, es disminueix el risc de patir càncer de mama i d’ovari. A més, es produeix una millor recuperació de la matriu i del pes postpart.

      Donar el pit està contraindicat en algunes malalties congènites del metabolisme com la galactosèmia, intolerància a la lactosa i malabsorció de glucosa i galactosa, en casos de icterícies greus, tuberculosis, mares infectades per VIH, en casos d’infecció aguda greu, etc.

      Què menjar durant la lactància

      lantància infantil

      La dieta per a la mare lactant ha de basar-se en una alimentació equilibrada i variada. Els requeriments energètics estan augmentats, pel que es requereix d’un augment calòric molt similar al de l’últim trimestre d’embaràs.

      Només en casos de desnutrició severa es pot veure dificultada la producció i la qualitat de la llet materna.

      Gust de la llet i aliments a evitar

      Hi ha alguns aliments, com ara els espàrrecs, carxofes, cebes, raves i porros, que poden produir canvis innocus en el gust de la llet materna, podent produir un cert rebuig per part del lactant. Això és degut a que contenen substàncies aromàtiques. Tot i així, no tenen perquè sentir rebuig cap a aquests canvis, pot ser que si la mare ja consumís aquest tipus d’aliments durant l’embaràs, el nadó ja hi estigui acostumat.

      També s’ha de tenir en compte que hi ha diverses substàncies nocives que es poden excretar a través de la llet materna, amb la qual cosa es tindrà que limitar o evitar el seu consum. Aquestes principal substàncies són:

      • Cafeïna: s’ha de moderar el seu consum i no superar els 300mg al dia, ja que una ingesta major pot provocar un estat de nerviosisme i irritabilitat en el nadó. A continuació exposo els aliments i begudes amb major contingut en cafeïna i la seva concentració:
      ProducteQuantitat producteCafeïna
      Café americà45ml110mg
      Café sol45ml77mg
      Cappuccino350ml154mg
      Café instantani230ml57mg
      Café moca350ml152mg
      Té verd200ml25mg
      Té matcha200ml70mg
      Té negre200ml42mg
      Mate500ml150mg
      Red bull250ml80mg
      Monster500ml160mg
      Coca-cola350ml32mg
      Pepsi350ml30mg
      Xocolata 60%100mg109mg
      Xocolata 86%100mg152,45mg
       Dades extretes de: http://www.caffeineinformer.com/, el contingut de cafeïna d’alguns productes pot variar en el nostre país.

       

      És recomanable mirar el prospecte dels medicaments que es consumeixen ja que alguns també poden contenir cafeïna.

      • Alcohol, tabac i altres drogues: El seu consum haurà d’estar restringit en aquest període (encara que es recomana prescindir del seu consum en qualsevol etapa de la vida) ja que pot tenir conseqüències contraproduents en el desenvolupament del bebè.

      Hidratació i lactància

      Durant la lactància es sol veure incrementada la sensació de set, per tant, és molt probable que també augmentis la teva ingesta de líquids. És important saber que ni un major consum de líquids ni un consum concret de certs aliments farà que la producció de llet augmenti. L’important és seguir una alimentació equilibrada, ja que la bona salut de la mare repercutirà en el benestar del lactant.

      Per a mantenir una bona hidratació, la mare pot alternar el consum d’aigua, amb infusions, caldos i sucs naturals, intentant ingerir entre 2-3L de líquid al dia. També és important el consum de fruites i verdures pel seu alt contingut en aigua, vitamines, minerals i fibra.

      Si l’orina és d’un color intens serà un indicador de que el cos s’està deshidratant, amb la qual cosa s’haurà d’augmentar la ingesta hídrica. També pot aparèixer restrenyiment per a compensar aquesta ingesta insuficient.

      Et recomano que durant l’alletament tinguis aigua a prop ja que sol aparèixer sensació de set.

      dona lactant

      Suplementació durant la lactància materna

      Amb una alimentació adequada no és necessària la suplementació de cap complement alimentari. És habitual que es recomani l’ús de suplements com el llevat de cervesa o de pol·len, ja que es creu que ajuden a augmentar la secreció làctica, però com hem vist anteriorment, la hidratació i l’alimentació no juguen un paper important en la quantitat de llet produïda, aquesta dependrà directament de la demanda de llet del nen.

      Els suplements que es solen recomanar són rics en vitamines del grup B, magnesi, calci, ferro, zinc i seleni i poden ajudar a mantenir els seus nivells adequats, tot i així, amb una alimentació equilibrada és suficient.

      Puc aprimar-me si estic donant el pit?

      En molts casos durant els primers mesos de lactància es sol baixar al pes previ a l’embaràs, però no ha de ser així en totes les dones. De fet, hi ha moltes mares que augmenten de pes degut a la falta de descans, absència d’exercici físic, major quantitat de gana i/o desordre en els àpats. Cada cos és i reacciona de forma diferent.

      Tot i així, l’organisme de la dona està preparat per aprimar-se durant la lactació sense posar en risc la mateixa, ja que durant l’embaràs es creen reserves de greix per tal de ser utilitzades durant aquest període.

      Malgrat tot, no s’ha de fer una dieta molt restrictiva. Aquesta ha de ser equilibrada i s’ha de tenir en compte les necessitats energètiques de la mare. És convenient acudir a un professional per realitzar una dieta que t’ajudi a aconseguir els teus objectius de la manera més adequada, ja sigui per perdre pes durant la lactància o per posar ordre en els teus hàbits alimentaris.

      Exemple de menú per a una dona lactant

      A continuació et proposo dos exemples de menús planificats per a una correcta alimentació de les dones lactants:

       DIA 1DIA 2
      ESMORZARUn vas de llet i un entrepà d’hummus i vegetalsSuc de taronja i pastanaga
      Torrades amb rodanxes de tomàquet i formatge fresc
      MIG MATÍNous i 2 kiwisIogurt amb ametlles
      DINARSaltejat de verdures amb arròs integral
      Salmó a la planxa
      Macedònia
      Amanida de llenties i ou dur
      Maduixes
      BERENARIogurt amb fruits del boscVas de llet
      SOPARAmanida caprese
      Pollastre “al chilindrón”
      Pa per a acompanyar
      Poma
      Crema de bròquil amb patata
      Lluç amb salsa verda
      Pera
      RESSOPÓIogurt naturalIogurt natural

      Conclusió 

      L’Organització Mundial de la Salud recomana la lactància materna exclusiva durant els primers sis mesos de vida. A partir dels sis mesos, es complementarà amb una introducció gradual dels aliments, mantenint la lactància durant un mínim de dos anys.

      Si vols aprendre a alimentar-te correctament durant l’embaràs i la lactància, en el Centre de Nutrició Júlia Farré estarem encantades de poder guiar-te durant aquesta etapa tan especial.

      Clara Muñoz

      Clara Muñoz

      Dietista - Nutricionista

      equipo Centro Nutrición Júlia Farré

      Suscríbete a nuestra web

      Mantente informad@ de nuestras novedades y consigue material único para suscriptores.

      You have Successfully Subscribed!