933486557    C/ Balmes 172 Principal 2ª 08006 – Barcelona 646653783 info@juliafarre.es

Endometriosi i alimentació

aliments per la endometriosi

Què és l’endometriosi

Abans d’explicar què és l’endometriosi, crec que és important parlar sobre l’endometri per entendre aquesta patologia.

L’endometri és la capa més interna de l’úter i la seva funció és rebre a l’embrió fecundat quan es produeix l’embaràs tenint una gran capacitat de respondre als estímuls hormonals que regulen el cicle menstrual. Si no hi ha embaràs, aquest teixit es desprèn i dona lloc a la menstruació. Aquest procés es repeteix contínuament fins  arribar a la menopausa.

L‘endometriosi, és una patologia ginecològica crònica, inflamatòria i hormono-depenent caracteritzada per la presència de teixit endometrial fora de l’úter (trompes de Fal·lopi, pleura, recte, intestí …) causant dolors forts en la menstruació, dolor pèlvic, inflamació i fins i tot infertilitat en la majoria dels casos. Les seves manifestacions clíniques dependran de la zona on es trobi aquest teixit endometrial, tot i que moltes dones no tenen cap tipus de simptomatologia.

quins son els simptomes de l'endometriosi

S’estima que una de cada 10 dones pateix els símptomes segons l’Organització Mundial de la Salut, tot i que no és una dada molt rellevant ja que moltes dones a dia d’avui no estan diagnosticades.

Es considera una malaltia de causa desconeguda, tot i que cada vegada hi ha més evidència sobre el seu origen (genètic, immunològic, etc …). No té cura, per això l’objectiu terapèutic es centrarà en millorar la simptomatologia assegurant una major la qualitat de vida a les dones que la pateixen.

Nota: Però ¿Totes les dones que tenen teixit endometrial fora de l’úter tenen endometriosi? La resposta és NO. La majoria de vegades aquest teixit és reabsorbit pel mateix sistema immunològic.

Per tant, no és suficient la presència anòmala d’endometri fora de l’úter caldria mirar com funciona el sistema immunològic i l’estímul hormonal (estrògens).

A manera de resposta curta, és important explicar-vos per què es produeix inflamació i la conseqüència que implica tenir uns nivells d’estrògens elevats. D’aquesta manera, s’entendrà molt millor el tractament nutricional que explicaré més endavant.

  • Per què hi ha inflamació? ¿A què es deu? En aquests casos el sistema immunològic no és capaç de reabsorbir el teixit endometrial i provoca inflamació afectant el sistema immune.
  • Per què afecten alts nivells d’estrògens? El hiperestrogenisme és produït per un desequilibri entre metabòlits (16-hydroxyderivados i 2-hidroxyderivados sent els primers els que es troben elevats i posseeixen efecte estrogènic) induint el creixement d’implants de teixit endometrial en altres parts de el cos empitjorant la inflamació i el possible dolor associat.
estrogens inflamació d'ovaris

Dieta específica per a la endometriosi

Un cop s’ha entès que és l’endometriosi i en què consisteix, us parlaré de la intervenció alimentària a dur a terme.

Com he comentat, és una patologia que no té cura i el focus estarà en millorar els símptomes. És important entendre que el tractament ha de ser individualitzat ja que no totes les dones pateixen la mateixa simptomatologia i dependrà en gran part d’on estigui localitzat el teixit. Per això, acudeix a un dietista-nutricionista especialitzat perquè t’ajudi a planificar i personalitzar una pauta alimentària per al teu cas en concret.

Podem dividir el tractament en dos blocs: mèdic i nutricional. El mèdic consisteix a reduir el dolor a través de cirurgia, tractaments antiinflamatoris i hormonals, però em centraré únicament en parlar del tractament nutricional.

Tenint en compte que és una patologia de caràcter inflamatori i hormono-depenent (hiperestrogenisme) la pauta dietètica estarà enfocada a millorar la inflamació i a reduir els nivells d’estrògens.

Pautes per reduir la inflamació

A reduir

  • Alcohol: Les begudes alcohòliques inhibeixen la secreció d’estrògens augmentant la seva concentració en l’organisme afectant el sistema immune.
  • Histamina: L’úter és molt sensible a la histamina (compost involucrat en les respostes de el sistema immune) perquè posseeix receptors d’aquesta. Un excés d’estrògens, com és en el cas de l’endometriosi, empitjora els símptomes a causa d’un augment de l’alliberament d’histamina. És a dir, a major concentració d’estrògens més histamina. En cas de desequilibri hormonal sever, caldrà valorar el realitzar una pauta alimentària baixa en histamina.

Nota:  Quins aliments contenen histamina?

  • Clara d’ou
  • Marisc (cloïssa, musclo, escopinya), cefalòpodes (calamar, sípia, pop), conserves de peix (tonyina, sardines, anxoves), fumats (bacallà, salmó).
  • Llet, iogurt, quefir de llet i begudes vegetals de fruita seca (avellana, ametlla).
  • Derivats de la soja fermentats (tofu, tempeh, miso).
  • Cítrics (taronja, mandarina, llimona, kiwi), plàtan, maduixa, papaia, pinya, maracuià.
  • Alguns vegetals: carbassa, carbassó, cogombre, tomàquet, espinacs, albergínia.
  • Fruits secs (nous, ametlles, avellanes, cacauets, pistatxos), alvocat.

No s’ha de confondre amb una pauta específica per dèficit de DAO ja que molts d’aquests aliments sí que estan aconsellats i em semblen molt interessants pel seu poder antiinflamatori. Per això, és important valorar cada cas, simptomatologia, perfil hormonal (estrògens, progesterona, andrògens), analítiques, etc. per fer la pauta més adequada en cada cas.

  • Prostaglandines 2: Les prostaglandines són greixos que el cos produeix a partir dels àcids grassos que obtenim dels aliments. Tenim dos tipus: les prostaglandines tipus 2 (inflamatòries)i les prostaglandines tipus 1 i 3 que posseeixen un efecte contrari. Per tant, t’aconsello reduir el consum d’aliments inflamatoris com ara cereals refinats, pastisseria industrial, sucres senzills i afegits, embotits, làctics greixosos i begudes energètiques/ carbonatades entre d’altres.
aliments inflamatoris a evitar
A augmentar:

  • Prostaglandines 1 i 3: Són antiinflamatòries a més d’anticoagulants i antivasoconstrictores. Els àcids grassos essencials els obtenim a través de la dieta tenint un paper regulador molt important de la inflamació (omega 6 i omega 3). Els àcids omega 3 contenen propietats antiinflamatòries pel que aliments com el peix blau, nous, llavors i olis de llavors no han de faltar en la teva alimentació.

Nota: En cas de dur a terme una alimentació ovolactovegetariana o vegana es valorarà la necessitat de suplementar amb omega 3.

  • Vitamina D: Nivells òptims de vitamina D aporten beneficis a respostes inflamatòries i immunitàries. L’exposició solar és el factor principal en la producció de calciferol (vitamina D3). Cert és que es troba en aliments com lactis, peix blau, ou i aliments enriquits però la seva quantitat és insuficient. En aquest cas serà molt important veure els perfils analítics en sang per valorar si cal suplementar.
  • Potenciar el consum d’herbes aromàtiques i espècies antiinflamatòries com gingebre, clau, canyella, cúrcuma i el julivert.
  • Quercetina: És un component antioxidant inflamatori que inhibeix la secreció d’histamina. Podem trobar-lo en nombrosos vegetals, fruites (ceba, poma, bròquil, fruits vermells …) i llavors.
aliments a incloure dieta endometriosi

Pauta per reduir els nivells d’estrògens

  • Vegetals de la família de les crucíferes: A més d’altres beneficis nutricionals vull destacar sobretot la seva capacitat antioxidant i propietats antiestrogèniques podent reduir malalties relacionades amb el hiperestrogenisme (endometriosi, malalties cardiovasculars, càncer de mama, etc.). S’aconsella consumir un mínim de 2 vegades a la setmana (bròquil, col, coliflor, cols de Brussel·les, nap, ruca, fulles de mostassa, rave, col, etc.
  • Aliments que ajuden a inhibir l’aromatasa: La aromatasa és l’enzim que fabrica estrògens a partir de les hormones masculines (testosterona i androstendiona). En alguns teixits disfuncionals (endometriosi, càncer de mama) es troben alts nivells d’aromatasa provocant un desequilibri hormonal (excés d’estrògens). Hi ha certs compostos presents de forma natural en alguns aliments que posseeixen un efecte inhibidor sobre aquest enzim:
  • Polifenols (resveratrol): fruits de bosc (groselles, nabius, gerds, mores), fruits secs (nous i cacauets).
  • Quercetina: vegetals (tomàquet, all, ceba, pebrots, remolatxa i albergínia)
  • Flavonoides (crisina): fruites (poma, taronja, raïm vermelles), vegetals (bròquil, ceba, all …), passionera.
  • Lignans: cereals integrals, blat sarraí, fruits secs i llavors.
  • Esterols: llegums, fruita seca, oli d’oliva.
  • Àcid linoleic: fruits secs, llavors, oli de llavors
  • Progesterona: Un descens dels nivells de progesterona provoca un major alliberament d’estrògens. Quins aspectes nutricionals i emocionals cal tenir en compte per augmentar la progesterona?
  • Colesterol: És important tenir un mínim de colesterol en sang ja que és el principal responsable de fabricar hormones tals com la progesterona.
  • Vitamines de el grup B: Són necessàries per a la metabolització d’estrògens. A més, un dèficit de vitamina B6 dóna lloc a una major concentració d’estrògens en detriment als nivells de progesterona. Es troben en cereals integrals, llegums i fruits secs entre d’altres.

Nota: El consum d’alcohol disminueix significativament els nivells de vitamina B6.

 

  • Antioxidants: L’excés de radicals lliures presents en el cos luti ha demostrat reduir els nivells de progesterona. Una alimentació rica en verdures i hortalisses, fruites i llegums assegurarà l’aport d’antioxidants suficients i necessaris en la nostra alimentació.
  • Estrès: Alts nivells d’estrès i ansietat poden afectar el funcionament de l’hipotàlem (glàndula de el cervell encarregada de regular hormones) disminuint la producció de progesterona.

Necessites una dieta personalitzada?

Si vols que et preparem una dieta adaptada als teus gustos i necessitats específiques, estarem encantades de opoder ajudar-te.

Disruptors endocrins

L’endometriosi és una patologia en la qual el sistema immunitari, hormonal i endocrí es veuen implicats. Per això, és important evitar aquells tòxics ambientals que actuen com estrògens provocant dany en el nostre organisme.

Us deixo una sèrie de consells per evitar / limitar l’exposició de disruptors endocrins dels aliments:

  • Reduir el consum d’aliments enllaunats (conserves de peix, llegums, verdures) potenciant l’ús i la compra de pots de vidre. Les llaunes contenen bisfenol A (producte químic) i aquest pot traspassar al menjar.
  • Evitar aliments envasats amb film de policlorur de vinil.
  • Evitar el consum de peixos amb elevats nivells de plom.
  • Evitar plàstics que puguin alliberar BPA i optar per materials de ceràmica o vidre (ampolles, tuppers, etc.).
  • Rentar i desinfectar els vegetals i fruites que vagis a consumir.
  • Anar amb compte amb el material de cuina, procura que sempre estigui en bon estat (paelles, olles, etc)
pauta antiestrogénica

Malalties autoinmunes i endometriosi

A dia d’avui importants estudis han trobat un risc significativament major de malalties autoimmunes com ara lupus, síndrome de Sjögren, esclerosi múltiple, artritis reumatoide i celiaquia en dones amb endometriosi. No es pot constatar que una malaltia sigui la causa de l’altra, però sí que hi ha una major incidència de malalties autoimmunes en pacients que tenen endometriosi pel fet que el sistema immune es veu afectat.

Pregunta freqüent: ¿Gluten i lactis si o no?

Hem de tenir en compte que és un tema recent i queda molt per investigar encara. Tenint en compte que es tracta d’una malaltia inflamatòria i que afecta al sistema immunològic, s’ha demostrat en nombrosos estudis que una dieta lliure / reduïda en gluten i làctics produeix una millora significativa de la simptomatologia (en molts casos els dolors remeten) reduint la inflamació i el dany, sobretot a nivell intestinal.

Relació entre microbiota i endometriosi

La composició de la microbiota és determinant en dones amb endometriosi ja que l’ecosistema bacterià vaginal i endometrial estan alterats. Aquesta alteració provoca que hi hagi filtracions de bacteris i toxines patògenes generant una resposta inflamatòria. Així mateix, a més de dur a terme un estil de vida saludable seria interessant reparar la microbiota amb organismes vius (probiòtics específics per endometriosi) frenant l’entrada de bacteris patògens.

Sobrepès 

El greix corporal és necessari per a la producció d’hormones reproductores però, un excés d’aquesta, pot incrementar els nivells d’estrògens. Així mateix, alts nivells d’estrògens promouen el creixement de teixit gras. Per tant, parlem d’un cercle viciós. Alimentar-se de forma equilibrada, variada i saludable a més de realitzar activitat física seran la clau per obtenir uns bons hàbits alimentaris a més d’una bona composició corporal.

Dieta vegetariana i endometriosi És compatible?

La majoria de les proteïnes vegetals com el tofu, tempeh, heura i begudes vegetals estan compostes d’aquest llegum. Existeixen articles que situen a la soja com un aliment no recomanable per a aquelles dones que pateixen endometriosi a causa del seu contingut  en isoflavones (estrògens naturals) i àcid fític que és inflamatori.

No obstant, les isoflavones de la soja (pertanyent a la família dels fitoestrògens) no funcionen com a disruptors hormonals. És a dir, no actuen com a estrògens sinó al contrari, són moduladors dels receptors estrogènics. Per tant, si portes a terme una alimentació ovolacteovegetariana, vegana o t’agrada introduir proteïnes vegetals com la soja per reduir el consum de proteïna animal no tinguis cap por a fer-ho a excepció de que el teu dietista-nutricionista valori fer una pauta baixa en histamina.

Exemple de menú

 DILLUNSDIMARTSDIMECRESDIJOUSDIVENDRES
ESMORZARS
I
BERENARS
Flocs de blat de moro sense sucres afegits amb beguda vegetal de civada s / a
Nabius
Pa de blat sarraí amb tahina (llavors de sèsam)
Plàtan
Porridge de quinoa amb beguda vegetal de civada s / a i canyella
Gerds
Torrades d'espelta amb truita de verdures i alvocat
Arròs inflat sense sucres afegits amb beguda vegetal de civada s / a
Groselles
DINARMacarrons de blat sarraí amb pisto de verdures i soja texturitzadaArròs integral amb espinacs
Tempeh de cigrons
Taboulé de quinoa amb verduresPollastre al forn amb orenga, patata i pastanaga bullides
Llenties amb arròs, verdures i cúrcuma
SOPARCrema de pastanaga i nap al curri
Cuixa de pollastre a la planxa
Bastonets de pastanaga i cogombre amb hummus
Lluç al microones
Llobarro al forn amb moniato i carabassa amb gingebre
Pa de blat sarraí
Remenat de bolets amb xampinyons ostra
Salmó a la planxa amb patata rostida i porro

* Nota: És un menú general, no és personalitzat ja que per a això cal tenir en compte la simptomatologia de cada pacient i altres patologies o signes associats (histamina, malabsorció d’aliments, intoleràncies alimentàries, diarrea, restrenyiment …).

 

infografia endometriosi i dieta
Conclusió

L’endometriosi és una patologia ginecològica crònica, inflamatòria i hormono-depenent. Encara que sigui una malaltia que no té cura, factors com una mala alimentació, les emocions o  l’estrès poden tenir un impacte negatiu sobre aquesta afecció. S’ha demostrat que dur a terme un estil de vida saludable millora significativament els possibles signes que la caracteritzen i fins i tot en alguns casos poden arribar a desaparèixer. Per això, l’equip del Centre de Nutrició Júlia Farré et farà una pauta personalitzada i individualitzada per alleujar la teva simptomatologia i millorar la teva qualitat de vida.

Claudia Brassesco

Claudia Brassesco

Dietista - Nutricionista

× Clic para concertar visita por whatsapp