933486557    C/ Balmes 172 Principal 2ª 08006 – Barcelona 699212603 info@juliafarre.es

      Acabem d’entrar a l’estiu i amb ell s’acosta la nit de Sant Joan. Cada any, la nit del 23 de Juny es transforma en una nit màgica on el cel s’omple de llums, els carrers i les platges de fogueres, i les famílies i amics es reuneixen per crear nous records.

      Paradoxalment, d’una banda, la nit de Sant Joan es converteix en la nit més curta de l’any però alhora, la més llarga per la festivitat amb la qual es viu. La seva celebració gira entorn a la diversió, superstició i, com no, al menjar. Però com en la majoria de les festivitats que marca el calendari cristià, no tots la celebrem al mateix lloc, ni de la mateixa manera, ni mengem el mateix.

      Coneixes l’origen d’aquesta festivitat? Saps quins són algun dels plats típics de la nit de Sant Joan a diferents ciutats d’Espanya? Quines idees saludables podries incloure en el menú d’aquesta nit? Vols alguna recepta?

      Una mica d’història sobre la celebració de Sant Joan

      Encara que us hagi nomenat el calendari cristià, l’origen d’aquesta celebració és pagà. Tot gira entorn del solstici d’estiu de l’hemisferi nord, on després del dia més llarg de l’any el sol decau i els dies comencen a escurçar-se fins al següent solstici d’hivern. Per això, aquesta nit s’encenien fogueres per ajudar al sol i així donar-li forces per prolongar la seva llum durant la seva curta estada al cel. La data exacta del solstici d’estiu canvia d’any en any tot i que es manté proper al 21 de juny. El nom d’aquesta nit, la devem al cristianisme. És a la Bíblia, on es marca el 24 de juny com el naixement de Sant Joan Baptista. I la seva relació amb les fogueres? Pel que sembla, el profeta Zacaries va manar encendre una foguera aquest dia per anunciar a tothom el naixement de Sant Joan Baptista.

      I ara és quan arriba el desconcert, les dates no coincideixen! Com en altres festivitats, quan el cristianisme absorbeix celebracions paganes aquestes es poden veure alterades. En aquell moment, es va considerar que aquesta celebració no cristiana s’assemblava o s’apropava més per dates al moment del naixement de Sant Joan Baptista. Pel que sorprenentment no té per què coincidir la nit més curta de l’any amb la nit de Sant Joan, que molts celebrem com a tal.

      En l’actualitat, la nit de Sant Joan ja no té el mateix objectiu que quen es va iniciar aquesta tradició, on es recordava a més que les collites havien arribat al seu punt àlgid. Ara, aquesta nit marca la fi del curs escolar, l’inici de l’estiu i el bon temps, entre altres coses. Però no som els únics que la celebrem, en altres països com Argentina, Perú, Brasil, Xile, Equador, Veneçuela i Puerto Rico també es festeja.

      Sabies que…

      … els antics Egipcis van construir les Grans Piràmides tenint en compte el solstici d’estiu. Pretenien que aquell dia, vist des de l’esfinx, el sol es situés exactament entre dues de les piràmides.

      Costums alimentàries a Espanya el dia de Sant Joan

      De costums per a un mateix esdeveniment segons el país, comunitat autònoma, religió, creença, tradicions, etc. n’hi ha infinitat. I si ens fiquem a la cuina de cada un de nosaltres encara més. Però no va malament conèixer algun plat típic de la gastronomia de la nostra geografia:

      • Catalunya: Coca de Sant Joan.
      • Menorca: Coca Bamba.
      • Alacant: Coca de tonyina.
      • Màlaga: Espetada de sardines.
      • Galícia: Cachelos.

      Què puc preparar per menjar?

      En general, el lloc on vagis a celebrar la nit de Sant Joan et pot limitar a l’hora de preparar o cuinar els diferents plats, però en cap cas és excusa per deixar de menjar sa.

      Aquí van algunes idees que pots adaptar segons la teva circumstància:

      • Dips de:
        • Crudités de verdures com pastanaga, pebrot, cogombre, api, etc.
        • Triangles de blat de moro (vigila el tipus de greixos vegetals que contingui).
        • Torrades integrals (mínim del 75% i amb pocs ingredients).

          amb:

          • Hummus tradicional.
          • Hummus diversos (remolatxa, pebrot escalivat, tomàquet, llegums…).
          • Baba ganoush o crema d’albergínia.
          • Salsa iogurt (iogurt, cebollí, oli i suc llimona).
          • Tzatziki (iogurt, cogombre, oli, all, menta, suc llimona i pebre).
      • Torrada integral amb escalivada i olivada.
      • Pop a la gallega.
      • Cloïsses o escopinyes amb ceba i vi blanc.
      • Musclos al vapor amb sofregit de tomàquet natural i ceba.
      • Salpicó de marisc.
      • Empedrat de mongeta blanca.
      • Gambes amb alls i bitxos.
      • Truites diverses (patata, carxofes, espàrrecs de marge, espinacs, etc.).
      • Amanida o broquetes de cherrys amb boletes de mozzarella.
      • Amanides variades amb fruita o alvocat.
      • Gotets de gaspatxo.
      • Cabdells amb anxova i bonítol al natural.
      • Xampinyons amb all i julivert.
      • Tomàquets laminats amb all picat i olives negres.
      • Broquetes de pollastre amb sèsam.
      • Broquetes de llagostins o gambes amb verdures.
      • Coca integral de verdures.
      • Coca integral de pebrots i sardines.
      • Xips de moniato o de plàtan mascle.
      • Espàrrecs de marge amb pernil serrà.
      • Cogombres i olives.
      • Sardines a la brasa o a la planxa.
      • Verdures a la brasa.
      • Fruita fresca: meló, síndria, macedònia natural, etc.
      • Gelat de fruita sense sucre afegit (congelar la fruita i triturar).

      Què puc preparar per beure?

      Com bé imagineu, no per ser una nit de celebració, l’alcohol pot consumir-se de manera lliure o sense coneixement. Pots prendre begudes casolanes en què l’alcohol i el sucre no són els seus ingredients principals.

      Algunes idees fàcils, riques i refrescants són:

      • Gaspatxo.
      • Aigua freda, menta i rodanxes de llimona.
      • Tes diluïts en aigua freda.
      • Suc de tomàquet amb pebre.
      • Tònica sense sucre amanida amb rodanxes de llimona i pebre en gra (vigilar amb el seu contingut en sodi i potassi).
      • Granissats de fruites.
      • Refrescos casolans.

      Receptes saludables per a la nit de Sant Joan

      Hummus de remolatxa

      receta de hummus de remolacha

      Ingredients:

      • Cigrons cuits
      • Remolatxa crua
      • Gra d’all
      • Salsa tahina (sèsam)
      • Suc de llimona natural
      • Comí, pebre vermell i julivert

      Elaboració:

      1. Triturar amb el túrmix un pot de cigrons ben rentats, un o dos grans d’all, un rajolí de suc de llimona, una o dues cullerades de salsa tahina i comí al gust.
      2. Si necessites aclarir la barreja, pots afegir aigua o una mica de beguda vegetal no ensucrada o llet.
      3. Pela la remolatxa amb compte de no tacar-te, talla-la a daus no gaire grans i aboca-la al vas de la batedora on tens l’humus. Tritura fins que tingui un color fúcsia homogeni.

      Nota:

      Pots fer altres variants d’hummus canviant la remolatxa de la recepta per un altre ingredient com el tomàquet o el pebrot escalivat.

      Guacamole

      receta de guacamole

      Ingredients

      • Alvocat madur
      • Tomàquet
      • Ceba morada
      • Coriandre
      • Suc de llima

      Elaboració

      1. Pica molt petit el tomàquet, la ceba i el manat de coriandre.
      2. Treu la carn de l’alvocat i talla-la en quadrats o tires.
      3. Barreja tots els ingredients i afegeix el suc de llima mentre ho xafes amb una forquilla o amb un morter. Si prefereixes ho pots triturar amb un túrmix.

      Nota:

      Procura elaborar-lo el mateix dia, l’alvocat s’oxida amb rapidesa i el seu color verd es fa fosc.

      Còctel de marisc 

      salpicón de marisco

      Ingredients

      • Musclos al natural
      • Gambes cuites
      • Potes de pop cuites
      • Tomàquet
      • Pebrot verd
      • Ceba tendra
      • Vinagre de xerès
      • Oli d’oliva verge extra
      • Sal

      Elaboració

      1. Trosseja les gambes i el pop cuit.
      2. Si els musclos no estan cuits, cou en una cassola amb aigua calenta.
      3. Curta a trossos petits el tomàquet, el pebrot i la ceba tendra. Barreja’ls en un bol.
      4. Afegeix al bol els musclos, també les gambes i el pop que havies tallat prèviament.
      5. Barreja tots els ingredients bé.
      6. Pots servir en bols petits perquè siguin racions individuals.
      7. Prepara la vinagreta a part: oli d’oliva amb vinagre i sal.

      Nota:

      Si el prepares el dia d’abans, el seu sabor millora.

      Pots conservar-lo a la nevera i així serà un plat refrescant.

      No afegeixis tu l’amaniment a còctel, que cada convidat es posi la quantitat que necessiti

      Coca integral de verdures  

      coca integral de verduras

      Ingredients

      • Per a la massa:
        • 250g de farina integral
        • 50ml d’oli d’oliva
        • 80ml d’aigua
        • 1 sobre de llevat de fleca
        • sal
      • Per al farciment:
        • carbassó
        • Pebrot verd i vermell
        • ceba
        • xampinyons
        • Salsa de tomàquet natural
        • herbes provençals

      Elaboració

      1. Posa en un bol tots els ingredients de la massa i barrejar fins que quedi una pasta suau. Forma una bola, embolica-la en film i deixar reposar mínim una hora.
      2. Estén la massa en una safata de forn.
      3. Afegeix la salsa de tomàquet de manera que cobreixi tota la massa.
      4. Reparteix la resta de verdures de manera aleatòria per la massa.
      5. Deixar uns 40 minuts al forn ja preescalfat a 170 º C o fins que estigui daurada.

      Nota:

      Pots variar la recepta de la massa, si la vols més esponjosa afegeix-li cervesa.

      També podeu canviar les verdures del farcit i afegir-ne d’altres o més.

      Es pot menjar tant freda com calenta.

      Refrescos casolans

      refrescos caseros naturales

      Ingredients:

      • aigua
      • infusions
      • Gel o gel en escates
      • Fruita fresca o congelada, sencera o polpa triturada
      • Vegetals a rodanxes, liquats o sencers
      • Herbes aromàtiques (menta, menta, fonoll, romaní…).
      • Espècies (curri, gingebre, pebre…).

      Elaboració:

      1. Posa una base de fruita i/o vegetals fins a omplir la meitat d’una gerra, tassa o ampolla.
      2. Afegeix aigua i gels fins a acabar d’omplir-lo.
      3. Si et ve de gust, afegeix alguna herba aromàtica o espècie.
      4. Remou amb una palleta o cullera llarga o remou l’ampolla.

      Nota:

      Si als teus refrescos casolans els afegeixes fruita, tingues present que per això no estàs fent una de les teves racions de fruita diària. Els sucs o batuts de fruita no substitueixen una peça de fruita.
      Com veus, es pot celebrar la nit de Sant Joan (i de la mateixa manera la resta de festes) sense tirar per terra els teus hàbits alimentaris saludables. Si el problema és que vas com a convidat, doncs pregunta el menú o suggereix plats o, per què no,porta tu alguna de les idees que et dono i així segur que tindràs opcions per mejar i aconseguir saciar-te. I si vas de restaurant encara m’ho poses més fàcil, segur que trobaràs alguna opció correcta o et poden fer alguna adaptació d’algun plat. Al cap i a la fi,  com diu la dita: voler és poder.

      Que tingueu una feliç revetlla de Sant Joan.

      I tu com celebres la nit de Sant Joan?

      Comparteix algun plat típic de la teva ciutat per a aquesta nit o algun plat saludable que puguem afegir a la llista.

      Patricia Nevot

      Patricia Nevot

      Dietista - Nutricionista

      Artículos relacionados

      Clic para concertar visita por whatsapp