933486557    C/ Balmes 172 Principal 2ª 08006 – Barcelona 699212603info@juliafarre.es

      Avui 4 de febrer és el Dia Mundial contra el Càncer i al Centre de nutrició Júlia Farré ens volem sumar a l’objectiu d’aquesta jornada: conscienciar i mobilitzar a la societat de la importància de la prevenció d’aquesta malaltia i la seva detecció precoç.

      Què és el càncer?

      La paraula càncer designa moltes alteracions que poden afectar a qualsevol part de l’organisme i també es coneix com “tumor maligne” o “neoplàsia maligna”. Aquests termes fan referència a la multiplicació ràpida de cèl·lules anormals que es pot estendre i inclús envair altres òrgans (metàstasis), afectant la seva funció.

      Es pot prevenir un tumor maligne?

      Segons l’Associació Espanyola contra el càncer aquesta malaltia és una de les principals causes de mort a Espanya: Una de cada quatre dones i un de cada tres homes seran diagnosticats al llarg de la seva vida. És una dada esgarrifosa, però… Sabies que una tercera part dels càncers es poden evitar?

      Els factors de risc influeixen en l’aparició del 30% dels càncers i són:

      • Index de massa corporal (IMC) elevat.
      • Ingesta insuficient de fruites i verdures.
      • Baixa activitat física.
      • Consum de tabac i alcohol entre d’altres.

      L’objectiu d’aquest article es oferir un llistat d’hàbits saludables que han demostrat ser determinants tant en l’aparició com en la prevenció de carcinomes, amb la finalitat de que puguis valorar de forma conscient com pots millorar el teu estil de vida i prevenir la seva aparició.

      Coneix més sobre aquesta malaltia, altres factors de risc i aliments que s’associen amb el càncer a la nostra pàgina “Alimentació i càncer” redactada per la dietista-nutricionista Júlia Farré.

      Quins hàbits ens ajuden a prevenir l’aparició del càncer?

      He preparat un checklist de factors que et poden ajudar a prevenir aquesta malaltia:

      R

      Deixar de fumar (si ets fumador).

      R

      Mantenir un pes corporal saludable.

      R

      Ser físicament actiu.

      R

      Evitar aliments i begudes que promoguin l’augment de pes.

      R

      Tenir una alimentació basada en aliments d’origen vegetal.

      R

      Limitar el consum d’aliments d’origen animal.

      R

      Evitar el consum de begudes alcohòliques.

      R

      Limitar el consum de sal.

      R

      Evitar la suplementació nutricional o que estigui pautada o controlada per un metge o dietista-nutricionista.

      càncer i tabac

      A continuació t’explico com influeix cadascun d’aquests punts en l’aparició d’aquesta patologia:

      • Deixar de fumar

      El tabac és el factor de risc més important ja que és l’agent que més morts produeix a causa d’aquesta malaltia. És el responsable d’aproximadament un 22% de les morts mundials per càncer i del 70% de les morts per tumor maligne de pulmó.

      El fum del tabac no només s’associa al càncer de pulmó, sinó que també amb el d’esòfag, laringe, boca, gola, ronyó, bufeta, pàncrees, estómac i úter.

      És important també tenir present que el nostre entorn estigui lliure de fum.

      • Mantenir un pes corporal saludable

      El sobrepès i l’obesitat augmenten el risc d’alguns tipus de tumors, entre altres patologies relacionades com la diabetis o malalties cardiovasculars.

      El manteniment d’un pes corporal saludable al llarg de la vida es considera un dels aspectes més importants en la prevenció d’aquesta malaltia, existeix un nexe directe entre sobrepès/obesitat i alguns tipus de tumor maligne com el d’esòfag, colon, recte, mama, endometri i ronyó.

      Segons l’informe “Alimentos, nutrición, actividad física y la prevención del cáncer: Una perspectiva mundial” elaborat per l’Organització Panamericana de la Salut, World Cancer Research Fund International i la American Institute for Cancer Research, es recomana que:

      • L’índex de massa corporal (IMC) dels adults estigui entre 21-23 (només és vàlid en adults, no en nens ni adolescents). Aquest índex es calcula dividint el pes entre la talla al quadrat:

      IMC= Pes/Talla²

      • Mantenir un pes dins de l’interval de normalitat (o normopes) des dels 21 anys.
      • Controlar el nostre pes de manera ocasional per prevenir i evitar augments de pes que puguin passar desapercebuts degut a la seva elevació progressiva al llarg dels anys.
      • També és important controlar la circumferència de la cintura per vigilar si es produeix un augment del greix visceral.
      dieta i tumors
      • Ser físicament actiu

      Si no fas esport, comença a caminar enèrgicament durant un mínim 30 minuts diaris.

      Si ja tens una resistència física, fes esport 1 hora de forma moderada (com pot ser l’exercici anterior), o bé realitza 30 minuts d’una activitat física més intensa diàriament.

      Controla i limita els hàbits que et facin ser més sedentaris, com pot ser veure el televisor.

      • Evita aliments i begudes que promoguin l’augment de pes

      És important que la nostra dieta estigui en equilibri amb les nostres necessitats energètiques. És essencial evitar o controlar el consum ocasional de productes processats com: brioixeria, precuinats, xocolates, snacks, cereals ensucrats, refrescs ensucrats, galetes, patates de bossa, embotits, batuts làctics, sucs envasats, gelats, begudes alcohòliques, etc.

      • Tenir una alimentació basada en aliments d’origen vegetal

      La ingesta de fruita i verdures té un efecte protector contra alguns tipus de càncer, principalment de boca, faringe, laringe, esòfag, pulmó, estómac i còlon.

      La OMS recomana que el consum mig diari de fruites i verdures sigui de 600 grams. A més, s’aconsella el consum d’altres aliments d’origen vegetal com els cereals integrals i els llegums.

      Consumir aliments vegetals tots els dies t’ajuda a prevenir el càncer - Haz clic para twittear!    

      • Limitar el consum d’aliments d’origen animal

      Aquesta recomanació fa referència a les carns vermelles i derivats càrnics processats:

      • No excedir el consum de 300 grams de carn vermella a la setmana. Es considera carn vermella la vedella, xai, cavall, bou, porc, senglar, cèrvol i estruç.
      • Es recomana evitar el consum de carns elaborades (salades, curades, fumades o amb conservants químics), com per exemple els embotits.

      Sabem amb seguretat que aquest tipus d’aliments i de productes derivats augmenten el risc de neoplàsia maligna de colon. A més els estudis suggereixen que pot estar relacionat també amb altres tipus com el d’esòfag, pulmó, estómac, pàncrees, endometri i pròstata.

      • Evitar el consum de begudes alcohòliques

      Aquesta recomanació fa referència a qualsevol tipus de beguda alcohòlica: cervesa, vi, beguda destil·lada, etc.

      Si et preguntes… Però si prenc una copeta de vi al dia, seria dolent? Les probes científiques no demostren que existeixi una ingesta de una quantitat determinada de beguda per sota de la qual no es vegi augmentat el risc dels càncers que causa.

      El consum d’aquest tipus de begudes s’associa a un augment del risc de patir càncer de boca, faringe, laringe, esòfag, còlon, mama i és probable que el fetge també.

      • Limitar el consum de sal

      La quantitat diària de sal que s’ingereix al dia ha de ser inferior a 5 grams de sal o 2 grams de sodi diaris. Per això és important controlar, a més de la sal de taula, la que ve afegida en alguns productes: conserves en salaó o salmorra, embotits, snacks, patates de bossa, precuinats, begudes, formatges, etc.

      El consum excessiu de sal és una causa probable d’aparició de càncer d’estómac.

      Guardar

      Guardar

      Guardar

      Guardar

      Guardar

      consum de sal i càncer
      • Evitar la suplementació nutricional o bé que estigui ben pautada i controlada per un metge o dietista-nutricionista

      És important que ens nodrim a partir d’aliments de forma natural i no de suplements. Les probes científiques demostren que alguns suplements poden ajudar-nos a estar millor nodrits i inclús a prevenir algun tipus de càncer, però també poden produir-lo.

      Per això es recomana que sempre que prenguis algun suplement sigui sota la supervisió d’un professional de la salut qualificat.

      Punts a aclarir sobre teràpies, alimentació i càncer

      Per finalitzar, considero important influir dues puntualitzacions:

      • Les teràpies alternatives no són útils per curar la malaltia ni la seva remissió. Al contrari, poden produir efectes contraproduents:
        1. Rebutjar un tractament que si pot ser eficaç per la cura.
        2. Generar efectes adversos com per exemple, afectacions hepàtiques, cardiovasculars o relacionats amb el càncer degut als ingredients o contaminants que pot tenir algun suplement a base de plantes. Un altre efecte negatiu és que alguna substància pugui interaccionar amb el tractament mèdic.
        3. Si es pauta un tipus d’alimentació no supervisada o elaborada per un dietista-nutricionista pot empitjorar el pronòstic.
      • L’abordatge dietètic per si sol no suposa una cura ni aconsegueix la remissió del tumor.

      Conclusions

      • Millorar els teus hàbits en aquests 9 aspectes t’ajudarà a prevenir l’aparició de la malaltia.
      • Si no saps com és una dieta saludable, complerta i adaptada a les teves necessitats per evitar augmentar de pes o per reduir el consum de carn i augmentar el de vegetals pots contactar amb nosaltres per a que t’ajudem.
      • Si has calculat el teu IMC i necessites perdre pes, contacta amb nosaltres i t’informarem.

      Vols que els teus amics i familiars tinguin tota aquesta informació per ajudar-los a millorar el seu estil de vida i a prevenir el càncer?

      Comparteix aquest article a les teves xarxes socials: 

      [ssba]

      Ana Amengual

      Ana Amengual

      Dietista - Nutricionista

      Artículos relacionados

      Clic para concertar visita por whatsapp