Av/ Diagonal 357 Principal, 08037 – Barcelona 933486557 / info@juliafarre.es 672422554

Abans de començar a explicar-te què és la gordofòbia i entrar en els detalls, et demanaré que contestis algunes preguntes:

  • Alguna vegada has utilitzat la paraula grossa/o com insult?
  • Penses que series més feliç si baixessis de pes?
  • Creus que les persones grosses no tenen una bona salut?

Si les respostes a aquestes preguntes són sí, és possible que en algun moment de la teva vida hagis sentit rebuig o jutjat a les persones grosses pel seu aspecte. Fins i tot és possible que aquest judici l’hagis fet amb tu mateix.

En aquest article t’explicaré què és la gordofòbia, com el pes no és l’únic indicador per a valorar si una persona aquesta sana, on trobem la gordofòbia, quin és el seu impacte i finalment què podem fer per a combatre-la.

A què ens referim quan parlem de gordofòbia

qué es la gordofobia

Tot i que la paraula gordofòbia no la trobarem en el diccionari, és un terme que s’utilitza popularment per a referir-se a la discriminació, humiliació, exclusió i infravaloració que pateixen les persones grosses per les seves característiques físiques.

Aquesta discriminació està basada en prejudicis instal·lats socialment que han de veure amb donar per descomptat que les persones grosses tenen hàbits de vida poc saludables. El que pensem d’una persona grossa, generalment, és que no es cuida, que és una persona vaga perquè no fa res per a aprimar, que no el preocupa el seu aspecte, que és una persona deixada, etc. En definitiva, pensem que una persona grossa ha abandonat la seva salut i que per tant necessita ajuda i consell, encara que no ens ho demani. Aquest sentiment de superioritat i de “salvadors” cap a les persones grosses és un dels nuclis que continuen fomentant la gordòfobia. Una altra pregunta per a reflexionar: Alguna vegada li has recomanat a algú que baixi de pes “per salut” sense saber realment com estava la seva salut?

La gordofòbia la tenim interioritzada en tots nosaltres, és un característica sociocultural que es regeix per creure que estar prim és sinònim d’èxit. Les persones grosses també poden ser gordofóbicas amb elles mateixes i intentar baixar de pes constantment per creure que els seus cossos no estan bé, per no ser normatius i per no complir amb els estàndards de bellesa establerts.

Et deixo un post del meu instagram on profinitzo en allò comentat anteriorment:

Instagram psiconutrición y gordofobia

Cada vegada hi ha més persones que fan activisme per a combatre aquest tipus de violència, divulgant i normalitzant la diversitat corporal. Ja existeixen molts professionals de la salut que treballen amb un enfoc HAES (Health At Every Size) que consisteix a abordar de manera integral la salut de la persona basant-se en altres paràmetres que no siguin només el pes. Així i tot, encara hi ha molt a fer per a eliminar l’estigma de pes.

Revisant el concepte de salut

salut i sobrepès

Quan pensem en la imatge d’una persona sana, immediatament pensem en algú prim. Després anem afegint matisos, però d’entrada la imatge representativa de salut és la primesa. Això és el que ens han ensenyat sempre, els inputs que hem rebut des de diferents vies (mèdic, social, escola, família) acaben concloent que millor estar prim que gros, per “salut”.

 La realitat del que és una persona sana és molt més complexa, la salut d’una persona està composta per una multitud de variables:

  • L’economia de la persona, això determinarà el tipus de productes que podrà comprar i la qualitat d’aquests. A més, la falta de diners genera alts nivells de preocupació i ansietat que impacten en la nostra salut física i mental.
  • Característiques genètiques i biològiques.
  • Educació que s’ha rebut a l’escola i en la família. Els recursos culturals i emocionals amb els quals compti una persona (entre altres) determinaran la manera de cuidar-se i, per tant, també influiran en la seva salut física i mental.
  • La cultura.
  • El gènere de la persona.
  • El moviment i el descans de la persona.
  • L’estat d’ànim i cura emocional

Finalment, si després de tenir en compte tot això continues pensant que per a guanyar salut cal perdre pes, t’animo a revisar aquesta creença. La salut està integrada per molts aspectes i cal tenir-los tots en compte si realment volem cuidar-nos.

On està la gordofòbia?

Podríem dir que la gordofobia la trobem a tot arreu.

En un restaurant quan una persona grossa no disposa d’una cadira en la qual asseure’s i que pugui sentir-se còmoda. En una botiga en la qual conviden a anar-se a una persona grossa perquè no hi ha roba de la seva talla. En dits populars, com quan diem que algú “em cau gros” per a referir-nos al fet que aquesta persona no em cau bé. I també la trobem en les consultes dels professionals de la salut, encara que sembli contradictori. En moltes ocasions passa que les malalties que la persona grossa manifesta s’atribueixen al seu pes, a vegades sense fer altres proves per a descartar possibles malalties. Es diagnostica a la persona en funció del pes i se li posa una dieta perquè baixi de pes entenent que així milloraran els seus símptomes. Aquest enfocament “pescentrista” deixa de costat la possibilitat de fer un diagnòstic més ampli tenint en compte altres variables. Això significa que potser no es tracta el problema de la persona que va a la consulta i per tant s’estaria posant en risc de manera important la salut de la persona.

Les conseqüències per a les persones que pateixen gordofobia

consecuencias de la gordofobia

Com us podeu imaginar les conseqüències de la gordofòbia són múltiples i molt greus. L’estigma de pes influeix directament en la salut mental de la persona, impacta de manera negativa en la seva autoestima i autoconcepte, suposa un factor de risc per a desenvolupar un Trastorn Alimentari, genera un gran sentiment d’inferioritat i produeix tendència a l’aïllament, entre altres. La nostra aparença està vinculada amb el que pensem de nosaltres mateixos. Si ens fan creure que el nostre cos no és vàlid, pensarem que no ho som com a persona.

La gordofòbia també genera culpa a l’hora de menjar. S’instal·la al nostre cap la idea que com tinc un cos gros no em puc permetre menjar el que vulgui, haig de menjar poc i “light”. Quan se surt d’aquest patró, apareix la culpa després de la ingesta.

Una altra conseqüència de la gordofòbia és la poca representació de cossos grossos en els mitjans de comunicació i en el món artístic, ja que existeix la creença que són persones menys atractives i desitjables. Com ja he comentat, això influeix en l’autoestima de la persona i la retreu en les seves relacions socials pensant de si mateixa que no agradarà a ningú.

També ocorre que les persones grosses són jutjades pel seu pes quan fan esport, ja que s’entén que una persona que fa esport “no hauria de” estar grossa, això genera vergonya en la persona quan ha de realitzar l’activitat física. El mateix ocorre a les botigues de roba, en la majoria de botigues no hi ha roba de totes les talles. Això genera un gran sentiment de rebuig i inadequació social, confirmant la creença que per a encaixar socialment haig d’encaixar en una talla en concret.

Les grans empreses, indústria de la moda, mercat cosmètic, mitjans de comunicació… Dicten com ha de ser un cos bonic i acceptat, però és impossible encaixar en un patró corporal “prefabricat” i estandarditzat. Existeixen tants cossos com a persones i tots són diferents i vàlids.

Existeixen tants cossos com a persones i tots són diferents i vàlids.

Combatre la gordofòbia

Amb petits gestos, tots podem aportar per a lluitar contra la gordofòbia i així promoure una societat més inclusiva amb tots els tipus de cossos i formes. Et deixo algunes idees perquè puguis aplicar-les en el teu dia a dia:

  • No practiquis el Body shaming, em refereixo a avergonyir o burlar-se d’algú per la forma del seu cos. No facis comentaris sobre l’aparença física d’altres persones.
  • Abans de comentar-li a algú alguna cosa sobre la seva aparença, practica la “regla dels 5 minuts”. Si el que li diràs a l’altra persona no ho pot canviar en 5 minuts, millor no li ho diguis. Per exemple: hauries d’aprimar uns quilos.
  • Som molt més del que es veu. No tot és la nostra aparença, de fet, el més important esta sota la pell, recorda-ho.
  • No utilitzis acudits o facis bromes que tinguin a veure amb cossos grossos.
  • Cuida el teu diàleg intern, la forma en la qual et parles és important. Sigues amable amb tu.
  • Deixa de recomanar dietes que promouen una mala relació amb el menjar.

Finalment, vull recordar-te que tinguis el cos que tinguis, mereixes atenció i mereixes cuidar-te. Ja ets suficient tal com ets. I si has sofert gordofobia, cuida’t molt, dedica temps a aquelles coses que realment t’omplen i et fan sentir bé, prioritza allò a què li dones més importància en la teva vida, valora de tu altres coses que no tenen a veure amb el teu aspecte i acarona al teu cos: el teu cos és casa teva.

Rocío Rodríguez

Rocío Rodríguez

Psocòloga sanitària

× Concertar visita por whatsapp