933486557    C/ Balmes 172 Principal 2ª 08006 – Barcelona 615521221info@juliafarre.es

      A la consulta ens trobem una queixa comuna en els que s’esforcen a menjar de forma saludable: “ho faig molt bé durant el dia, però arriba la nit i no puc parar de picar”. Per a algunes persones els àpats nocturns signifiquen picar sense parar una bossa de patates chips, o menjar compulsivament pipes mentre veuen la televisió. Tot perquè necessiten mastegar o tenir alguna cosa a la boca. Per a altres, pot significar servir-se un gelat o menjar xocolata després de sopar com a recompensa a un dia estressant i acompanyant-lo d’un pensament que diu: “m’ho mereixo”. Per a altres, pot ser fins i tot menjar coses saludables però amb la sensació de pèrdua de control del que es menja. L’anomenat síndrome del menjador nocturn és un desordre alimentari molt més seriós del que pugui semblar i, alguns dels que el pateixen, arriben a consumir entre el 25-35% de les seves calories diàries després del sopar o al mig de la nit , el que més limita la seva gana per esmorzar.

      Què és la Síndrome del menjador nocturn?

      La síndrome del menjador nocturn ha estat tècnicament classificat com un Trastorn alimentari no especificat. Classificació segons el DSM (les sigles en anglès es tradueixen com Manual Diagnòstic i Estadístic dels Trastorns Mentals). La nomenclatura de les dificultats és una eina d’ús entre professionals de la salut però és important remarcar que tenir coneixement del que ens passa és important per al tractament perquè ens ofereix un gran alleujament i confort per al nostre ser, però no hem de conformar-nos amb el diagnòstic per explicar la nostra realitat.

      Com podem detectar que estem patint la síndrome del menjador nocturn?

      • Fas dos o més afartaments nocturns setmanals? Les persones que pateixen la síndrome del menjador nocturn tendeixen a mantenir un desordre alimentari on predomina més quantitat de menjar al llarg de la nit (després d’agafar el son) o una alimentació excessiva durant la tarda / nit i per tant, menys apetència per el dia. La freqüència es produeix dues vegades o més a la setmana.

      • Tens poca gana al matí? En menjar més a la tarda / nit es produeix una alteració del ritme biològic, de manera que disminueix la gana al matí.

      • Dificultats per dormir? Les persona que pateixen la síndrome del menjador nocturn pateixen alteracions del son, tant per conciliar com per mantenir el son.
      • Quin tipus d’aliments selecciones quan tens ansietat nocturna? Se sol consumir sobretot aliments prohibits, encara que els estudis indiquen que l’aliment més repetit són aquell ric en carbohidrats (alguns exemples podrien ser: pizza, pastisseria, pa, cereals, galetes, etc.).

      • Recordes que has menjat? La persona és capaç de recordar el que ha ingerit. Això és degut a la càrrega emocional que suposa aquesta.

      • ¿Posteriorment com et sents? En ser conscient i si va en augment la ingesta, la persona sol sentir angoixa i penediment, acompanyat amb sentiments de culpa.

      • ¿Quan estàs en períodes d’estrès, veus que aquest patró alimentari es repeteix? Hi ha estudis que indiquen que en períodes d’estrès hi ha un augment de conductes d’afartament nocturn.

      És important diferenciar que la ingestió nocturna d’aliments no s’explica millor per altres factors com canvis en el cicle de la son-vigília de l’individu. Tampoc s’explica millor pel trastorn per afartament o una altra patologia, inclòs el consum de substàncies, i no es pot atribuir a un efecte secundari per presa de medicació.

      hiperfagia nocturna

      Potser en el teu cas no et sents reflectit en la síndrome del menjador nocturn en una fase avançada però sí que descobreixes que la nit és sinònim d’espai per al pica-pica constant, et demano que en els dos casos ho consultis amb un professional especialitzat.

      Com podem ajudar-te des de la disciplina de la Psiconutrició?

      La psiconutrició o Psicologia de la Nutrició és una àrea de la psicologia especialitzada en estudiar la relació amb el menjar. Els mètodes de treball que farem servir en consulta seran principalment: l’exploració i la conscienciació. Principalment, el treball del psicòleg serà el d’acompanyar per iniciar un procés de creixement personal on el símptoma alimentari serà el punt de partida per iniciar el canvi, no només a nivell físic sinó també a nivell emocional.

      La veritat és que cada cas és únic i per tant, l’equip de psicòlogues del Centre de nutrició Julia Farre ens adaptem a les necessitats de cada pacient. No obstant això, us podriem indicar certs punts importants a l’hora de treballar en teràpia:

      R

      Els pensaments, creences, actituds i emocions: explorar aquestes àrees ens ajudarà a entendre millor la relació que mantenim amb el menjar i per a què ens serveix.

      R

      Cos: menjar o no aliments pot causar canvis en la mida i forma del nostre cos. La preocupació per aquests canvis constituirà la preocupació pel pes. Una manera de la preocupació pel pes és la insatisfacció corporal.

      R

      Context social: la conducta alimentària es desenvolupa en diversos contextos com pot ser la família i les relacions en general. Un exemple a treballar són: les preferències alimentàries que es transmeten a la família de pares a fills.

      R

      Hàbits alimentaris: ajudar a donar estratègies per millorar la nostra dieta és igual d’important que els anteriors punts. Al Centre Julia Farre treballem de forma interdisciplinar: psicòlogues i dietistes-nutricionistes s’uneixen per proporcionar canvis psíquics i físics.

      “L’elecció del menjar no és només un producte amb contingut nutricional. L’elecció del menjar és també un mitjà a través del qual es comuniquen significats “. J. Ogden

      Bibliografia

      La superació dels afartaments de menjar. Com recuperar el control, C. Fairburn

      Mª del Mar Cinto

      Mª del Mar Cinto

      Psicòloga sanitària i dietista-nutricionista

      × Clic para concertar visita por whatsapp