933486557    C/ Balmes 172 Principal 2ª 08006 – Barcelona 699212603info@juliafarre.es

      En aquest post vull analitzar breument els diferents mètodes de cocció dels aliments. Varien les seves propietats nutricionals? I els seus efectes sobre la salut? Quina és la millor manera de cuinar els productes que consumim?

      Fregir

      fregir els aliments com a metode de cocció

      Què significa?

      Cuinar l’aliment amb un oli a uns 180-200ºC de temperatura.

      Com fregir correctament?

      Per fregir de manera adequada es recomana escollir un oli que aguanti altes temperatures com un oli d’oliva refinat o altres olis vegetals refinats com el de colza, gira-sol alt oleic, coco, sèsam, etc. Per fregir correctament un aliment és necessari tenir en compte 2 coses: que l’oli estigui molt calent abans de posar aliment i que l’oli cobreixi totalment l’aliment. Quan submergim el menjar en oli calent es forma una crosta al voltant que impedeix que l’oli entri a dins del menjar. L’aliment es cuina per conducció de calor.

      Què hem de tenir en compte o vigilar?

      No reutilitzar els olis gaires vegades, com es reutilitza més es degrada formant substàncies potencialment cancerígenes i greixos trans. A més, és important destacar la importància de utilitzar la campana extractora ja que es formen substàncies contaminants de l’aire de la llar que són altament perjudicials per a la salut. Els aliments fregits són elevats en calories ja que el seu contingut en greix és elevat. Les persones amb problemes digestius els haurien d’evitar ja que poden ser irritatius pel tracte digestiu i provocar malestar a més de digestions pesades i lentes.

      Quins valors positius aporta fregir els aliments?

      A nivell gustatiu per a molta gent menjar aliments fregits és un plaer. També son atractius a la presentació. Pràcticament tots els aliments fregits estan bons i acostumen a agradar.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Es pot utilitzar per a molt tipus diferents de productes: carn, peix, ous, verdures (carxofa, albergínia, pebrot, carbassó, ceba…), tubercles (patata, moniato, iuca), cereals (pa, massa de pizza, crep…)

      Sofregir

      com sofregir els aliments

      Què significa sofregir?

      Coure un aliment en una paella amb oli. Normalment el sofregit és un pas que es fa prèviament altres coccions (guisar, bullir, etc.).

      Com fer-ho correctament?

      La temperatura de cocció ha de ser més suau que quan fregim i no s’ha de cobrir l’aliment amb oli. S’ha de deixar que l’aliment deixi anar poc a poc el seu suc i s’integrin els sabors. Lo ideal és tallar els aliments a trossets tots de la mateixa mida per procurar que es coguin per igual. Si hi posem diferents ingredients anar-los incorporant en funció del seu temps de cocció.

      Què hem de tenir en compte o vigilar?

      Que la temperatura no sigui massa elevada i se’ns enganxi cremant-se parts de l’aliment i formant substàncies nocives. Si s’utilitza massa quantitat d’oli el resultat és molt greixós i calòric.

      Quins valors positius aporta sofregir?

      Potencia el gust dels aliments de manera saludable. Permet cuinar d’una manera que es pot reservar per un altre dia, inclús per portar de carmanyola.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Vegetals sobretot però també carn, peix i proteïnes vegetals com tofu, seità o tempeh.

      [clickToTweet tweet=”Coneixes els diferents mètodes de cocció i els seus pros i contres? Has escoltat parlar de la cuina al rentaplats? Al #centrojuliafarre t’ho expliquem @Julia_farre” quote=”Coneixes els diferents mètodes de cocció i els seus pros i contres? Has escoltat parlar de la cuina al rentaplats? Al #centrojuliafarre t’ho expliquem @Julia_farre”]

      Bullir

      bullir com a tipus de cocció

      Què significa bullir?

      Cuinar l’aliment amb aigua a ebullició.

      Com fer-ho correctament?

      S’ha d’esperar a que l’aigua bulli fort abans d’afegir l’aliment a la olla. D’aquesta manera conservarà millor els nutrients i els sabors (el contrari del que es pretén quan fem un brou). Un cop cuit s’ha de colar per eliminar per complet l’aigua de cocció. Es pot aromatitzar amb all i herbes aromàtiques.

      Què hem de tenir en compte o vigilar amb aquest mètode de cocció?

      Molts minerals passen a l’aigua de cocció i per tant es redueix el contingut en aquests nutrients no energètics dels aliments. Si deixem que un aliment bulli massa estona perd la seva consistència, color, gust i textura.

      Quins valors positius aporta bullir?

      Manera de cuinar que no afegeix calories als aliments, de fàcil digestió i apte per a tothom. Fàcil de fer. És una manera d’eliminar toxines i purines de la carn, el peix i el marisc.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      De tot: vegetals, cereals, tubercles, llegum, carn, peix, ous, etc.

      Guisar

      com guisar correctament

      Què significa guisar?

      Cuinar diversos ingredients amb el seu propi suc.

      Com fer-ho correctament?

      A foc suau i durant un període de temps llarg. D’aquesta manera lligaran tots els sabors i quedarà un plat un gust més o menys homogeni i molt bo. Molts cops es necessita addicionar algun líquid com salsa de tomàquet, aigua, brou o una beguda alcohòlica durant el seu procés per deixar que faci xup-xup.

      Què hem de tenir en compte amb aquest tipus de cocció?

      Si cuinem amb alcohol s’ha de cuinar a temperatures suaus durant un mínim de 2 hores per que l’alcohol s’evapori al màxim i només deixi sabor i alguns sucres en la nostra preparació. Es pot guisar de maneres més menys saludables i calòriques segons el cuiner i la recepta. Es pot guisar quan fem dieta d’aprimament vigilant la quantitat d’oli que si posa i evitant fregir prèviament a la cocció.

      Quins valors positius aporta guisar?

      Plats amb sabors tradicionals. Poder elaborar receptes de tota la vida i cuinar com ho feien les nostres àvies. Permet cuinar amb antelació, perfecte per als que practiquen el Batch Cooking i mengen de tupper.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Tots, no hi ha aliment que es resisteixi a un bon xup-xup a foc lent i afecte.

      Brasa

      cuinar a la brasa

      Què significa cuinar a la brasa?

      Cuinar els aliments amb la calor que desprèn la llenya o el carbó quan ha cremat i queda encès però sense flama.

      Com fer-ho correctament?

      En llocs habilitats per a fer barbacoes a l’aire lliure o en cuines equipades amb llar de foc. És molt important esperar a que no hi hagi foc i quedin les brases per evitar que les flames toquin l’aliment i aquest es cremi.

      Què hem de tenir en compte o vigilar amb aquesta cocció?

      És un mètode de cocció desaconsellat per al dia a dia ja que es formen substàncies cancerígenes al coure els aliments a la brasa i deixant que quedin molt fets i cruixents.

      Quins valors positius aporta?

      No es necessari afegir greixos per aquest tipus de cocció i per tant no s’afegeixen calories extres alhora de cuinar. Tot queda molt gustós i bo.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Carns, peixos, tubercles, vegetals, etc.

      Planxa

      Què significa cuinar a la planxa?

      Cuinar l’aliment sense oli o amb molt poc oli a una temperatura molt elevada per ambdós costats.

      Com fer-ho correctament?

      La planxa ha d’estar calenta i no s’ha d’anar girant l’aliment moltes vegades. Hem d’esperar a que estigui pràcticament fet abans de donar-li la volta i ja no tornar-lo a girar més.

      Què hem de tenir en compte o vigilar?

      No hem de deixar que la planxa fumegi. Malgrat la planxa és la reina de la cuines quan les persones fan dieta o tenen mal de panxa no és apta per a totes les situacions. Cuinar sempre a la planxa pot ser avorrit i no és la única manera de fer aliments ràpids i bons. Quan es dauren els aliments es produeix una reacció química anomenada de Maillard on apareixen substàncies irritants no aconsellades per estómacs sensibles o males digestions.

      Quins valors positius aporta?

      Permet cuinar sense oli o amb molt poc oli gràcies a les elevades temperatures a les que arriba que no s’aconsegueixen amb una paella convencional antilliscant.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Carns, peixos, verdures i hortalisses.

      Vapor

      cuina al vapor

      Què significa cuinar al vapor?

      Els aliments es cuinen als estar en contacte amb vapor d’aigua.

      Com fer-ho correctament?

      Posar poca aigua a la olla (es pot aromatitzar amb herbes i altres aliments), disposar els aliments amb l’utensili corresponent a sobre un cop bull l’aigua i tapar.

      Què hem de tenir en compte o vigilar?

      Que la olla no es quedi sense aigua i utilitzar recipients adequats que no deixin substancies tòxiques (per exemple, evitar els plàstics). No confondre la cuina al vapor amb els aliments fumats.

      Quins valors positius aporta aquest mètode de cocció?

      Permet deixar els aliments cruixents i amb una textura més dura que l’ebullició. També es conserven millor alguns nutrients (com els minerals) i el color dels vegetals.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Tot tipus d’aliments.

      Wok

      Què significa cuinar al Wok?

      Saltejar els aliments en un recipient de ferro típicament oriental que té les propietats d’una cassola i una paella alhora.

      Com fer-ho correctament?

      Amb una ma s’ha d’agafar pel mànec i moure el wok tota l’estona amb energia per remoure els aliments que si cuinen mentre amb l’altre ma ens ajudem d’una pala llarga per a no cremar-nos.

      Què hem de tenir en compte o vigilar?

      No utilitzar woks amb materials antilliscants com el tefló ja que no permet la utilització adequada d’aquest instrument de cuina. Els woks de ferro pesen i no tothom es capaç de fer-los servir, a més es poden rovellar amb facilitat si no reben la cura adient.

      Quins valors positius aporta?

      Es una manera de saltejar aliments utilitzant molt poc greix i de manera ràpida. El ferro es un gran conductor del calor i el reparteix de manera uniforme de manera que no es necessària l’addició de gaire oli.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Qualsevol aliment que es vulgui saltejar i es pugui consumir “al dente” o amb un toc cruixent.

      Forn

      Què significa cuinar al forn?

      Cuinar l’aliment amb aire calent mitjançant resistències elèctriques.

      Com fer-ho correctament?

      Preescalfar el forn a la temperatura desitjada abans d’introduir els aliments. També és important posar la bandeja a l’alçada que correspongui i amb el programa més encertat per a cada tipus de plat.

      Què hem de tenir en compte o vigilar amb aquesta cocció?

      És un mètode de cocció que requereix el seu temps. No obrir la porta del forn per mirar de veure com està el que cuinem ja que surt el vapor calent refredant la temperatura de l’interior el forn i per tant retardant i empitjorant la cocció del plat.

      Quins valors positius aporta?

      No requereix d’una persona constantment mentre es cou, et dona llibertat per sortir de la cuina sense perill. Només amb l’ajuda d’un temporitzador per a no despistar-se és suficient. La cuina al forn pot ser molt saludable i s’escullen bé els aliments i no es fa servir gaire la funció del gratinador.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Tot tipus de vegetals, carns i peixos

      Microones

      Què significa cuinar al microones?

      Utilització d’ones electromagnètiques que escalfen l’aigua que contenen els aliments provocant que augmenti la temperatura d’aquest.

      Com fer-ho correctament?

      Utilitzar utensilis aptes per a microones per evitar que partícules de plàstic i altres contaminants passin al menjar. Tenir en compte que la cocció es produeix molt ràpidament i en funció de l’aliment s’ha d’estar atent.

      Què hem de tenir en compte o vigilar?

      Hi ha aliments que poden explotar i esquitxar el microones. Si posem l’aliment massa estona es resseca i crema. Costa conèixer els diferents tipus de cocció dels aliments quan es barregen diferents ingredients en un mateix plat.

      Quins valors positius aporta?

      Manera molt fàcil i ràpida de cuinar sense embrutar la cuina. No es necessària la utilització de greixos per a la seva utilització. Va molt bé per a persones que viuen soles i no tenen gaires ganes de cuinar plats elaborats.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Patates, pollastre, peix, ous, verdures.

      Cuina al rentaplats o dashwasher cooking

      Què significa cuinar al rentaplats?

      Aprofitar quan posem en marxa el rentaplats per cuinar aliments amb la pròpia escalfor introduint-los en un pot de vidre.

      Com fer-ho correctament?

      S’han d’utilitzar pots petits per a racions individuals que tanquin hermèticament per evitar que pugui entrar aigua i sabó dins. La gràcia recau en introduir tots els ingredients que formin el plat que volem cuinar ja tallats i nets. També es pot seguir amb aquesta tendència utilitzant altres electrodomèstics que emetin calor, com la rentadora.

      Què hem de tenir en compte o vigilar amb aquest mètode?

      No és una manera fàcil de cuinar, necessita pràctica. Aconsello buscar receptes per internet abans d’aventurar-nos a provar aquesta tècnica tan nova.

      Quins valors positius aporta cuinar al rentaplats?

      Permet cuinar a baixa temperatura com fan alguns cuiners professionals ja que la temperatura a la que arriba serà com a màxim uns 50-65ºC, obtenint una textura molt sorprenent. Es potencia molt el sabor i aroma del aliments i s’eviten males olors mentre cuinem. No es gasta energia elèctrica ni de gas extra per a cuinar. Cuina apta per a dietes d’aprimament i per a gent avorrida de cuinar sempre el mateix de la mateixa manera.

      Quins aliments podem cuinar d’aquesta manera?

      Pasta, carn, peix, vegetals, llegums i postres.

      Espero que aquest resum de les diferents tècniques de cocció t’ajudi a tenir una vida més saludable sense renunciar al sabor. I a tu, com t’agrada cuinar els aliments?

      Júlia Farré

      Júlia Farré

      Dietista - Nutricionista

      Artículos relacionados

      Clic para concertar visita por whatsapp