933486557    C/ Balmes 172 Principal 2ª 08006 – Barcelona 699212603info@juliafarre.es

      Tens previst fer un llarg trajecte en cotxe aquest estiu? En aquest article et dono diverses idees que t’ajudaran a tenir un viatge saludable i a no deixar de banda l’alimentació sana i equilibrada per culpa del trajecte.

      Et recomano la lectura d’aquest article tant si portes una “nevereta” o una bossa tèrmica amb plats preparats perquè el teu viatge és molt llarg com si es tracta d’un viatge curt, però vols endur alguna cosa per menjar entre hores i que no ocupi molt volum en una bossa o maleta.

      Consells generals per a un viatge amb cotxe saludable

      Mantenir una bona hidratació

      Sempre és més sostenible tenir ampolles de vidre o de plàstic reutilitzable a casa i endur-te’l ple d’aigua de comprar una ampolla de plàstic. De totes maneres, si et depara un viatge de moltes hores, et recomano portar un termo, i si vols, amb una mica de gel afegit, per mantenir l’aigua fresca durant tot el viatge.

      Respecta els descansos

      Cada 2 hores de viatge (o cada quant necessitis) atura’t en àrees de descans i aprofita per beure, anar al bany, refrescar-te, menjar alguna cosa, estirar les cames i caminar una mica.

      Planifica el teu menú

      Igual que planifiques el teu equipatge i la ruta del viatge, tingues en compte quantes ingestes necessites durant el viatge per preparar-ho tot. Si alguna d’aquestes ingestes és una ingesta principal com l’esmorzar, el dinar o el sopar, planifica el menú amb temps.

      Necessites una migdiada o fer una becaina?

      No juguis amb el cansament a la carretera. Una migdiada de 20 minuts a l’ombra pot “resetejar-te” i fer-te la resta del camí molt més agradable i menys arriscat per a tu i tots els que t’acompanyen.

      La cafeïna, amb cap

      Tu coneixes els teus hàbits i la teva tolerància a la cafeïna. Si no estàs habituat/da a la ingesta de cafeïna, amb un cafè o una infusió freda de té ja tindràs suficient. Ingerir cafeïna en excés et pot produir taquicàrdia, tenir amb més freqüència ganes de parar a orinar i també és possible que, quan arribi el moment, no et deixi dormir. No voldràs començar les vacances fora de casa amb insomni o esgotament?

      Si sents que no tens son però necessites un extra d’energia, primer prova amb beure aigua i menjar alguna cosa. És preferible això que l’abús de la cafeïna.

      Envasa el teu menjar de forma adequada

      Avui en dia hi ha molts recipients i bosses tèrmiques de diferents mides i tipus per conservar la temperatura dels aliments durant molt de temps.

      Consideracions abans de sortir de viatge

      menu per sortir de viatge
      • Planificació. Fes una llista de tot el que et vols portar i el que vols emportar-te per menjar o picar en els descansos del viatge, així com els estris que necessitis (forquilles, ganivets, bosses de plàstic per llençar escombraries …). Pensa sobretot en els més petits.
      • Un bon descans. Evita agafar el cotxe si tens sensació de cansament o fatiga. Assegura’t un bon descans de 7-9 hores.
      • Menja alguna cosa abans de sortir. Per exemple:
        • Si surts al matí, no esperis que aparegui la fam o el defalliment en el camí. Esmorza el millor que puguis abans de sortir per poder començar el viatge amb energia.
        • Evita iniciar el viatge en dejú. Tingues en compte el temps que trigaràs a fer la primera parada per menjar alguna cosa. L’ideal és que surtis de casa amb la sensació de sacietat i plenitud justes per poder iniciar el viatge.
        • Evita menjars contundents. Menja, però sense passar-te. Evita menjars molt abundants o de difícil digestió abans de sortir de viatge per evitar la sensació de pesadesa i somnolència que produeixen.
      • El més important: evita begudes alcohòliques. Si beus, no condueixis. L’alcohol és el culpable de el 37% d’accidents que succeeixen al nostre país.

      Què opcions puc portar al viatge amb cotxe?

      1) Si portes nevera o bossa tèrmica per mantenir els aliments refrigerats (recomanat per a viatges llargs):

      SNACKS FREDS

      • Fruita tallada o en petites racions: Tupper de maduixes o cireres, envàs de vidre amb mores i nabius, síndria i / o meló trossejats.
      • Farinetes take away: Pot de vidre amb civada + beguda vegetal o llet o iogurt. Pots afegir fruita, fruits secs i / o llavors.
      • Pot de crema de fruits secs per menjar amb palets de pa, crudités o trossos de fruites.
      • Entrepans freds: Sempre són més saludables si estan fets amb pa integral. Aprofita que pots mantenir-los freds i afegeix vegetals com rodanxes de tomàquet, enciam, pebrot escalivat o samfaina. Pots afegir tonyina al natural, pit de gall dindi al natural, paté de tofu amb vegetals, tofu marinat, heura (proteïna vegetal) o humus.
      conservar menjar durant el viatge

      PER MENJAR O SOPAR

      • Amanida de pasta o llegums amb tires de pollastre a la planxa o daus de tofu saltats.
      • Wrap d’amanida, germinats, formatge fresc i olives.
      • Wrap d’amanida amb tonyina al natural i rodanxes de tomàquet.
      • Amanida d’arròs, llenties, canonges i pebrot cru.
      • Hummus amb crudités i bastonets de pa.

      2) Si no portes nevera i vols portar-lo en el teu bossa, bossa, motxilla o maleta:

      • Fruits secs, fàcils de portar i es conserven de meravella.
      • Llegums torrades, els cigrons torrats són fantàstics per emportar. Ocupen molt poc espai a l’estar deshidratats, però acompanyats de líquid, són tan saciants com saludables.
      • Fruita fàcil de menjar: una bossa de raïm, un plàtan, poma, préssec … Si vas a prendre la fruita amb pell recorda rentar-la adequadament amb lleixiu alimentari per evitar ingerir els pesticides.
      • Barretes casolanes o amb ingredients saludables.
      • Bastonets de pa integral. Per assegurar-te que sigui pa integral, busca en el seu envàs on apareixen els ingredients. El primer ingredient que ha d’aparèixer és farina de blat (o del cereal que sigui) integral. Ha d’aparèixer la paraula integral. Si és l’única farina que apareix, molt millor!
      • Bosseta de crispetes casolanes. En un tupper o bossa de plàstic per aliments o productes congelats pots portar-te unes crispetes fetes a casa amb oli d’oliva i les espècies que tu vulguis. Com pots fer-les? A la paella amb una tapa per evitar que les crispetes surtin disparades o bé en envasos especials.
      crispetes casolanes
      • Entrepans saludables (si els anem a consumir en menys de 2 hores): vegetals amb alvocat, olivada i rodanxes de tomàquet, pit de gall d’indi i enciam, paté vegetal (tofu o seità amb verdures), hummus …
      • Xips de fruita deshidratada (mirar etiqueta per evitar sucres afegits).
      • Tupper amb tomàquets cherry i / o crudités de verdures.

      En aquests article trobaràs moltíssimes receptes de snacks saludables que també podran gaudir els més petits:

      I per beure?

      La font d’hidratació bàsica en la nostra vida sempre ha de ser l’aigua. Al cotxe, també.

      Sí volem opcions diferents però també saludables, aquí tens algunes idees per portar en un termos:

      • Cafè fred, pots afegir gels de gel perquè mantingui ben fred el cafè però no quedi aigualit.
      • Infusions fredes.
      • Aigua amb gels fets amb suc de llimona i menta.
      gels fets amb suc
      • Batuts de fruites i hortalisses
      • Granissats casolans sense sucres afegits (batut de gel i fruita trossejada)
      • Suc de tomàquet o gaspatxo.

      Evita alguns clàssics

      Són saciants, molt palatables, els trobaràs a qualsevol botiga d’alimentació o benzinera … però no són saludables. Per aquest motiu és tan important planificar i portar snacks saludables, si portem les nostres pròpies opcions amb aliments saludables, serà més fàcil evitar les no saludables.

      Els més típics són:

      • Refrescs: Begudes carbonatades riques en sucres i additius.
      • Xocolatines, gelats i caramels: Solen contenir oli de palma i una gran quantitat de sucre.
      • Patates fregides envasades: Si fossin fetes per tu a casa amb oli d’oliva verge extra i sal, perfecte! No obstant això, les que venen envasades no s’assemblen en absolut a les que tu pots fer a casa, tot i que per l’envàs semblin molt saludables o casolanes.
      • Galetes: Les galetes no són un snack saludable. Es consideren brioixeria, per aquest motiu hem de gestionar el seu consum com qualsevol altre aliment processat no saludable.

      Altres aspectes importants

      1. Recorda portar bosses d’escombraries per guardar els plàstics i restes per guardar tots els desfets i poder llençar-los en el pròxim contenidor que trobis o bé en arribar a la destinació. No llencis res per la finestra!
      2. No fumis al cotxe, a més de deixar l’olor faràs que tots aquells que t’acompanyen al cotxe també fumin, per molt que baixis la finestreta.
      3. No mengis mentre condueixis. Para a una benzinera o àrea de descans i aprofita per estirar les cames, beure aigua i menjar alguna cosa … saludable, és clar.
      4. Evita distraccions com el GPS o el telèfon. Aprofita el moment de conducció per gaudir del paisatge i compartir el moment amb els teus parlant amb ells.
      Ana Amengual

      Ana Amengual

      Dietista-Nutricionista

      Artículos relacionados

      Clic para concertar visita por whatsapp